السبت، أبريل 16، 2011

يا مسلمين ارحموا عزيز قوم زل


السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته

تعودت دائما ان اكون متفأئله سعيده لا استسلم لليأس ولا يعرف الحزن ان يكسرنى

تعودت ان احترم ارائكم واكتب ما انا مقتنعه به اولا وما يرضيكم ثانيا

فاذا كان ما سأكتبه اليوم يغضبكم فكفى انه ما اشعر به وما يرضينى

فاعذرونى على صراحتى وانا اثق فى عقولكم الواعيه

أنا من مؤيدى مبارك احببته حين اقسم يمين الولاء لم اكن سوى طفله صغيره

ولكننى اندهشت بعقليه السياسيه وبدبلوماسيته الحكيمه المحنكه وبتواضعه

انا مواطنه مصريه من احد الاحياء الشعبيه التقيت مع ذلك الرجل مرة صدفه وكنت طفله

نزل من سيارته كمواطن عادى ومد يديه ليصافحنى وانا فى دهشه وذهول

من منكم سيفعل ذلك ذلك الرجل الذى تسخرون منه وتقطعون فى فروته وتزبحونه حيا

كان افضل مرة من السادات ومليون مرة من جمال واعتقدانه من السهل عمل مقارنه بينهم

وكفى انه قائد الضربه الجويه التى حررتنا

كفى انه نهض بنا كفى انه تحمل تفكننا ابدا لم يكن مخطئا ومستحيل ان يكون طاغيه بل نحن جمعيا من اخطائنا حين علمنا انه

لم يعد يعلم شئ عنا منذ سنوات اجل كنا نعلم جميعا ان من يدير البلاد مجموعه من الطغاة والمفسدين ورضينا لاننا كنا جبناء

لاننا تعودنا ان نمشر جنب الحيط لاننا رضينا بالذل والهوان

وطبعا المثل المصرى بيقول يا فرعون مين فرعنك انتم من ساعدتم تلك الحكومه الطاغيه للاستمرار فى طغيانها

وحين قامت الثورة اتهمت ذلك الرجل بانه رأس الافعى وانه من أمر باطلاق النار ثوار ميدان التحرير

وانه وانه وانه للاسف حزينه ايها المصريين لم اعهد ان اجد بيننا شامت او منافق

والان تعلمت ان هناك ايادى خفيه دفعت بسخاء وساعدت على غسيل عقولنا من اجل مصالحه

اين احفاد الفراعنه اين من لقبهم رسولنا صلى الله عليه وسلم بخير جنو د الارض

الان اراهم متفككين شامتين صهيل خيولهم صار له صوت الذئاب الجائعه التى تنقض بوحشيه على فريستها

مشكلتنا يا ساده اننا ننسى بسهوله من مد يد العون ننسى الخير ونتذكر الشر

مشكلتنا يا ساده اننا نسينا ديننا

وان كنتم تعتقدون بأن ثورتكم أنتجت ثمارها فانتم اذا واهمون لا تبصرون

انظروا الى حالنا الان النتيجه الحريه وبقالنا صوت يا فرحتى

ولكن السلبيات كثيرة يا ساده يا رجال مصر

وحالنا الان خير دليل على ذلك

ان كنتم تعتقدون انكم نجحتم الا تعتقدون ان هذا كله يرضى غروركم

اهلا بتفرقتنا اهلا بتشتتنا اهلا بالجوع والبطاله والفقر

وكفى كل ذلك وانتظروا الايام القادمه

يامصريين حجارة مصرنا الحبيبه تبكى

على تفككنا وانهيارنا فارحموا مصركم

وارحمو ا رجل له حسنات وسيئات

يا مسلمين ارحموا عزيز قوم زل

احبه واعترف بكل فخر لانه اولا واخيرا مصرى
تحياتى


22 التعليقات:

مصطفى سيف يقول...

رويدا اختي جايدا
فاجتثاث نظام فاسد عاش ثلاثون عاما يتطفل ويستشري ويمص دماء الشعب ليس بالشيء القليل
لذلك الاستقرار ليس وليد يوما وليلة
ومن طلب العلا سهر الليالي فليس هناك من يجني الثمار دون عناء
الاستقرار قادم لا محالة ولكن هي مسألة وقت
اما عن التشتت والاختلاف فهو علامة صحية حين تقول رايك بلا خوف
حين تشعر بادميتك باهميتك
كل ذلك اهم
نقطة اخيرة اكبر رد اختي جايدا ان مبارك هو المتسبب في الفوضى وقلة الاستقرار حين صدر قرار النائب العام بحبسه مؤشر البورصة صعد بجنون
تحياتي لكي اختي العزيزة واختلاف الراي لا يفسد للود قضية
اتمنى ان تتقبلي وجهة نظري بصدر رحب
تحياتي

مونتي بوكيه ورد يقول...

عزيزتي .. اتابع عالمك وليس من قريب .. أعلم صدق احساسك ولا جدال في صدق حبك و حب من حولك لك .. ولأني عارف دا كويس .. هرد بالمنطق ذاته .. احترم حبك .. واحترم رايك و احترامك للرأي الاخر .. ومعاكي في التفكك و التخوين ال وصل لدم المصريين من الايادي الخفية ال خليتهم مليون حزب ومليون اتجاه وكل واحد له قانونه وبس .. لا مجال للمفاوضه ولا التعديل .. نفسي نفسي رايتها بعيني في الدنيا قبل ما اموت واحسها في الاخره .. يارب الطف بينا .. معاكي في العنوان اوي .. لكن احترم جداً الرأي الاخر في شماته .. معاكي في حبك اوي .. واحد مد ايده ليكي بالخير .. تواضع معاكي وماخافش وهو بيمدلك ايده ولا حد من الحرس ضرب بالنار لمجرد انك قربتيله .. كان وقتها في امان .. مكنش في تخوين من حد لحد .. القلب كان لسه متغطاش بوشاح يعميه عن الاحساس بالغير .. سبحان الله انا بكتبلك و أغنيه حواليه بتقول .. وعشان انا عادي وابويا كان عادي يبقي حلال فينا الظلم والعذاب انا واللي زيي مالوش حد يحس بيه غير ربنا يجيبله حقة من اي حد قادر يفرح قلبنا .. بقينا في وقت لازم كل واحد يبقي معاه سلطة عشان يعيش .. لازم يكون معاه فلوس عشان يرضي ال حواليه .. لازم يتلوث ويلبس قناع عشان يمشي مع موود الدنيا حواليه ..
انا مش ضد انك تحبي حد مواقفك معاه بتجبرك علي انك تحبيه .. لكن بختلف معاكي ان مش من حق حد يكره الحد دا .. خصوصا لما يكون هو اللي وصل نفسه لكدا .. انا بشفق عليه و علي زيه كتير وحزين باللي بيحصل دا لان كنت اتمني انه ميبقاش نهايته كدا .. كنت اتمني رئيس بلدي ميتهانش من ال بيفهم واللي بيجري ورا موجه .. كنت بتمني يحافظ علي تاريخ و علي شباب زي الورد من أول رصاصه طلعت يوقفها بقرار ايجابي .. مش نفسي نفسي .. كنت بتمني يتحس بالناس ال بتنام من غير عشا و نفتكر كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته .. و نشوف العيال ال بتنام ف الشوارع في عز البرد ومحدش حاسس بيها و الاطفال ال بتشرب سجاير من صغرها و قدام اهلها وهما بيسقفولهم بدام عيال بترزق وبتشتغل وسايبه المدرسه وبتاكل من عرق جبينها .. كنت بتمني زي ما بنشجع القرايه للجميع نقري عن تاريخ سيدنا عمر رضي الله عنه و كان بيعمل ايه مع البياعه ال بتغش اللبن .. و احساسه بالمسؤليه للبغلة ال ممكن تتعثر في العراق لو قصر في مسؤلياته ..
كنت بتمني .. لما اروح اطلع جواز سفر يحترموني عشان شافوني معاهم محترم مش عشان انا ....
كنت بتمني اشوف اخويا بيخاف عليا من الازي اخ يبعت بلطجيه يضربوا اخواته و اخوه يضيع ذكرياته الحلوه في ثانيه ويتحبس هل انا فرحان لما الاقي حد شوفتله حاجات حلوه يتحبس كدا .. بالعكس دي حاجه محزنه اوي .. حاجه مؤلمه ان اشوف رئيس بلدي يتهان .. لكن كل نفس ستسئل بماذا اقترفت .. صدقيني رحمة في الدنيا ان انسان يقتص منه ليخفف عنه في الاخره .. ان انسان يحس لما قلبه يموت من غير ما ياخد باله .. لما مثلا عم ياكل حق اولاد اخواته الايتااااااااام واولاده ومراته يوهموه انه كدا صح و انه ربي اخواته عشان كان هو الكبير فمن حقه كل حاجه و ال يطلب منه حاجه يبقي بيفول عليه يموت وكارهه مع ان اولاد اخواته بيحبوه اوي اوي اوي .. كل زنبهم انهم طلبوا حقهم لا يعيشوا ويموتوا كدا لاما يبقوا جاحدين و مش راحيمنه و بيفولوا عليه .. لما بقي يدعوله ربنا يهديه ويرجعلهم حقهم ولما ياخدوا منه حقهم يبقوا مش راحمينه ولا خايفين عليه من عذاب جهنم ؟
عزيزتي .. اسف علي الرغي الكتير .. لكن القلب بيتالم من حاجات كتير و كل واحد بيعبر بجرح في قلبه او بامتنان عاشه .. كل علي قدر ما راي .. وتبقي الحقيقه قدام عيونا .. شايفينها و عارفينها .. لو احنا سامحنا في حقنا مش من حقنا نسامح في حق كتيييييير مش معانا دلوقتي
أحترم حبك جداً و احترم كل ال بيدافع عن حقه فاحفاد الفراعنه هم من صنعوا الثورة بحق

المصوراتي يقول...

اولا : هي ذل و ليست زل

ثانيا : ولكننى اندهشت بعقليه السياسيه وبدبلوماسيته الحكيمه المحنكه وبتواضعه

اكيد حتندهشي اكتر لما لما تعرفي ان مصر فيها 167 سفارة من دول العالم و امريكا فيها 70 تقريباَ و مبارك سافر فرنسا و اوروبا 300 مرة في 30 سنة و لم يذهب مرة الي اوغندا منبع النيل مرة واحدة يعمل فيها استثمار عشان منبقاش قلقنين من ان الميه تتمنع عنا

هي دي الدبلوماسية ؟!

ثالثاً :
وكفى انه قائد الضربه الجويه التى حررتنا
عارفه يا ريته كان ضرب مصر و راح حكم اسرائيل

هو مفيش غيره اللي حارب ؟ و هو لو مكنش بقي الرئيس دلوقت كنا فضلنا نقول صاحب الضربة الجوية ؟ و انتي ليه ناسيه سعد الدين الشاذلي مش هو اللي حررنا و صاحبه الخطه كلها ؟؟ و هو ليه اقصي ابو غزاله من الساحة ؟

رابعاً : مشكلتنا يا ساده اننا ننسى بسهوله من مد يد العون ننسى الخير ونتذكر الشر انا معاكي جدا في الكلام دا اننا فعلا بننسي بس الواضح كمان انك كنتي راضيه بالذل و انك ما ذلتي تريدينه و كذلك نسيت ان الظلم كان واضح علينا جميعاً و انه لم يرضي ان يتنحي لرغبة شعبه في هذا

خامساً: اتمني لكي ان ينير الله بصيرتك و يريكي الحق حقاً و الباطل باطلاًَ و يغفر لكِ و لي

mena يقول...

جايدا وحشانى موت حمدلله ع السلامه

انا عارفه اللى انت حاسه بيه

وحاسه بيكى اوى وفعلا هو صعبان عليا

بس هو غلط كتير بس انا متفقه معاكى ف رايك

ان ارحمو عزيز قوما زل وخصوصا انو راجل ف مقام

جدنا مش ابونا بس يعنى نرحمو ويابخت من قدر وعفى

وكمان رسولنا الكريم قال العفو عند المقدره

واخيرا مفيش حاجه نقولها غير ربنا يعديها على خير

فتاه من الصعيد يقول...

القصاص مفيهوش وساطه ..

وبعد ما القضاء ياخد مجراه نبقى نجيب امهات واباء الشهدا هما بسسسسس اللي بإيدهم يعفوا عنه او لا

احنا ملناش حاجه عنده .... حسابهم معاه ..

وبالنسبه لحسابي انا في الاكل المسرطن والميه الملوثه ... فانا مش هسامحه فيه ..

ونصيحه مني ... حطي نفسك مكان اهل الشهداء اللي عيالهم طلعوا من غير طوبه في ايدهم .... ومارجعوش لان بسلامته كان خايف ع الكرسي وهو 82 سنه

بلاش عواطف ... خلينا مره دوله سياده القانون

ولو اخد براءه يبقى خلاص حقه ويروح يشوفه حتى يعتكف فيها لغايه ما يموت

بس خلاص :)

فتاه من الصعيد يقول...

وبالنسبه بقا " لثورتنا " اللي نعتقد انها نجحت فاه هي نجحت على فكره

وبالنسبه للحال فماتاثرش علشان الثوره ... اتاثر علشان البلطجيه اللي طلقهم علينا واثروا على الامن ... والداخليه اللي بتدلع ... يعني بين قوسين الثوره المضاده

واللي نجحت تخليكم تكفروا بثوره عظيمه زي دي ..

البلد كانت هيقطعوا عنها الميه من افريقيا وبفضل " ثورتنا " هيراجعوا الاتفاقيات ..

البورصه ارتفعت لما جنابه اتحقق معاه لان المستثمرين اللي بيدرسوا السوق كويس فاهمين ان جنابه كان قائد الثوره المضاده والانفلات الامني ..

بلاش ترويج لكلام القناه الاولى ده .... البلد كانت في الحضيض وانكشفت ..

وهترجع احسن باذن الله

ماجد القاضي يقول...

السلام عليكم أختي جايدا

طبعا هذه المرة الأولى - صدقيني - التي أقابل أحدا ما زال يحب هذا الرجل وأكون متأكدا أنه ليس مدفوعا له.. يعني أنا أصدقك تماما في حبك وتعاطفك معه..
وحبك هذا ليس لأحد منا أن يلومك عليه؛ فهذا شأنك.. لكن حقك عليّ أن أبصرك بأن الحب يكون مرفوضا إذا كان لا يستقيم مع ميزان الشرع، وأحسبك ممن يريودن تحكيم الشرع في حياتهم..

فمقياس حبنا وكرهنا يجب أن يكون مع الشرع، فهل حب سفاح وسارق وخائن يجلب رضا الله ورسوله؟!!!!!

كما أنه من الخطأ - كل الخطأ - أن يرتبط حبنا وكرهنا له بمصلحتنا الشخصية؛ فأنا ولله الحمد في رغد من العيش ولم أكن متضررا من وجوده بشكل مباشر على الأقل.. ومع ذلك يعلم الله كم أمقت الرجل للصفات التي ذكرتُها آنفا.. ولأني أحب هذا البلد حبا كبيرا وهو خرب هذا البلد كما لم يفعل أحد... وأنا لا أقارنه بمن سبقه (فكل منهما عندي كانت له أخطاء لا تغتفر في حق الأمة).. فليست المشكلة في أنه افضل ممن سبقه أم أسوأ.. المشكلة في أنه سيء وكفى....

أما أن الثورة نجحت أم لم تنجح؛ فهي ناجحة والله وانتصاراتها لا تحصى..!

وبالنسبة لعزيز قوم ذل؛ فهذا يقال فيمن تبدلت معه الدنيا بغير حول منه ولا قوة.. أما ما يلقاه هذا الظالم من ذل فهو نتيجة لما اقترفت يداه من آثام لا ينكرها - اعذريني - إلا من كان مخدوعا أو يريد أن يبقى مخدوعا!!!!!

ومن الغني عن القول أن أذكرك بآلاف المعتقلين والمعذبين والمشردين والمهاجرين والفقراء والمرضى في عهده.. وليس له أي عذر عند الله إن كان لا يعلم، وهو بالتأكيد يعلم، وشهادات المقربين له لا تنقطع حتى الآن!!!
وكيف بـ(عمر) -رضى الله عنه- يلوم نفسه على بغلة تعثر في العراق، وهو لا يملك وسائل الاتصالات الحديثة، وهذا المخلوع لا يلوم نفسه أنه لا يعلم ما يحدث عند حدود قصره!!!!!

أختي الكريمة.. أعيدي النظر فيما قلتِ، فإني والله أشفق عليك مما أنتِ فيه!!!!

تحياتي الخالصة والله.

rack-yourminds يقول...

احيانا كثيره بدخل في مساجلات وجدال وبحاول ان اثبت وجهة نظري ,وفي مرات كثيره ايضا بفضل الصمت عن الكلام ليس لاني لا امتلك الحجه ولكن لان موضوع المساجله في تلك الحاله الحق والباطل فيه واضحين وضوح الشمس ولذلك اري انه من العبث عن اضيع وقتي ,وما كتبتيه الان يندرج تحت حالتي الأخيره

سواح في ملك الله- يقول...

لخصتي حب اكتوبر في الضربة الجوية وكأنه ماهناك جيش عبر القناة ولا اناس استشهدوا علي الارض
ومارايك في ان اول شهيد في الضربة الجوية هذه
هو شقيق الرايس الراحل السادات
الم يبهرك اناس عبروا خط بارليف علي اقدامهم حاملين معداتهم هذا المانع الذي كان العدو يتباهي به


ان كان بطء السلحفاة عندك حكمة فالرايس المخلوع
من احكم حكماء العالم

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

اختي جايدا

اولا احييكي علي رأيك بكل صدق

ثانيا انا معك في العنوان

ثالثا نعم نجحت الثورة و بنظرة متانية لكل الثورات السلمية و الغير سلمية فما يحدث الان هو امر طبيعي ينتهي بعد فترة من الانتقال
رابعا هل فكرتي لحظة في رأي كل ام و اب لكل شهيد من شهداء الثورة
هل فكرتي في رأي كل ام و كل اب لكل ابن اعتقل او اضطهد او عاني من الفساد كل هذا الوقت دون امل

هل فكرتي يوما في مريضا مات لانه فقير لا يجد ثمن الدواء في الوقت الذي يسافر فيه الاتباع للعلاج علي نفقة الدولة و لو حتي من الإنفلونزا

هل سمعتي عن قريب او صاحب عاني من التعذيب او الإهانة بقسم شرطة

هل سافرتي يوما خارج الدولة و لم تشعري بان سفارة بلدك حتي لا تهتم لامرك

هل و هل و هل و الف هل

لا يوجد نظام فاسد و راسه سليم أبدا

احترم رأيك و الاختلاف في الراي أبدا لا يفسد للود قضية

تحياتي لك

eng_semsem يقول...

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لو فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها
وقال من احب قوم حشر معهم
وقال اية المنافق ثلاث اذا تحدث كذب واذا وعد اخلف واذا اوتمن خان
انا اسف يا جايدا بس كلام غير مقبول بالمره وان كان هو يستحق حكم مصر عشان ضربه جويه انا عايز حق ابويا كان مدفعيه وعمي اللي كان على خط برليف في سلاح المهندسن وعمي التاني كان بحريه يبقى مفروض احنا اللي نحكم مصر لو كلامك مظبوط

محمد الجرايحى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من حقك أن يكون لك رأيك ( الخاص) ومن حقك أن نسمعه أو نقرأه.
ومن حقنا أن ننصرف بعد أن نسمعه ونقرأه غير عابئين لأنه كلام لن يتجاوز حدود طبقة الأذن.
الأخت الكريمة: الباطل بين ، والحق بين بيان ووضوح الشمس فى كبد النهار.

كلمات من نور يقول...

ان كنتم تعتقدون انكم نجحتم الا تعتقدون ان هذا كله يرضى غروركم

اهلا بتفرقتنا اهلا بتشتتنا اهلا بالجوع والبطاله والفقر

وكفى كل ذلك وانتظروا الايام القادمه

يامصريين حجارة مصرنا الحبيبه تبكى

على تفككنا وانهيارنا فارحموا مصركم

وارحمو ا رجل له حسنات وسيئات

يا مسلمين ارحموا عزيز قوم زل

احبه واعترف بكل فخر لانه اولا واخيرا مصرى
تحياتى
===========================

له حسنات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يا الله يا جيدا

له امراض سرطان في كل عائلة

له أمراض كبدي وبائي في ملايين المصريين

له شهداء في عبارة اتريق عليهم بكل صفاقة

له ارامل و ثكالي بيدعوا عليه كل يوم مع كل صلاة

اقولك إيه والا إيه؟

يا ناس خليكوا مع الله واشهدوا عليه وعلى أفعاله

انا لا اشمت فيه ولكنني احتسب الاجر فيه يوميا منذ سنوات

وربي انتقم فهو القوي الجبار العظيم ذو العزة والجبروت

خواطري مع الحياة يقول...

انا عايزة اعرف شي
هو فيه ايه عشان تحبية
بس كل واحد ورايه
ازيك اقمر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يارب تكوني بالف خير
تقبلي مروري ^_^

فارسة بلا جواد يقول...

احترم الرئيس مبارك بشده فيكفي انه صمد 30 عاما ولم نسمع عن مصر سوى انها متمتعه بحضارة وعهد لا مثيل له


فعلينا احترام عهدة ومادام قدر رحل يجب ان نتذكره بالخير


جايدا غاليتي وصديقتي الرقيقه بكلماتها الوطنيه التي تدمي سى على فقدان من كان لمصر راعيا وحاكما

هوني عليك فما ضاقت الا لتفرج

سلمتي واهلا بعودتك من جديد

اشتقتلك

ابراهيم رزق يقول...

اختى الفاضلة

من حقك ان تحبيه و من حقى ان اكرهه
احسست من مقالتك اننا كنا نعيش فى قصور فنسيا والان نعيش فى المقابر
لو كان له دورا كبيرا فى حرب اكتوبر لمل لجأ الى صوره التعبيرية و ازال صورة الفريق سعد الشاذلى و وضع صورته مكانها
اما عزيز قوم ذل قذلك لو كان عزيز
ليس من حقنا التسامح التسامح من حق امهات الشهداء التسامح من حق اطفال الشوارع الذين ماتوا و اصيبوا بجانبى يوم موقعة الجمل
لرايك كل الاحترام
تحياتى





























































































ا

مصري جدا يقول...

الرحمه شعور نبيل

لكني

لست نبيا

هسأل سؤال قد تكون أجابته حل لهذه المعضله

كان رحم مين علشان يترحم؟

Casper يقول...

اللهم لا شماتة
أي كان ما حدث فربنا يهدينا ويهديه
ولسنا بأقل معاصي وذنوب من هذا الرجل

__________

خالص تقديري لفكرك وقلمك

شريف صابر يقول...

السلام عليكم
قرات البوست كاملا والله بس الر فى اللينك ده
http://sheref2010.blogspot.com/2011/04/blog-post_10.html
تحياتى

شريف صابر يقول...

مساء الورد
حضرتك قولتلى ان مبارك ليس راس الافعى كما يدعى البعض ولكن من حوله هم السبب فى الفساد
اذا كان هذا رايك فعلا فاين مبدا المحاسبه لهؤلاء الفاسدين عندما كان رئيسا
مبارك هذا العميل حرم المصرين من حقهم فى حياه كريمه سيدتى فالاكل كان مسرطن والمياه ملوثه
اخيرا احب ان اشكرك على مجهوداتك الرائعه بالمدونه
تحياتى مدام جايدا
شريف صابر

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) يقول...

عايدا .........
لاألومك فى حبك له فقد سلم عليكى وأنتى طفلة فإنحفرت فى قلبك حنانه وحبه وذلك لأنك طفلة ومازلتى وهذا ليس توبيخا لكنه وصف أنتى وصفتى نفسك بيه "لك عقل إمرأة وقلب طفلة " فحكمى عقل المرأة فى الراع الذى خالف شرع الله ولم يطيق نصيحة وأمر رسول الله صلى الله عليه وسلم " كلكم راع وكلكم مسئول عن رعايته " فقد رأى وسمع وساعد وشارك بالفساد والرشاوى والتعذيب والقتل والإهانة والتزوير والظلم والقهر فحكمه عند الله وهو ليس عزيزا حتى نرحمه فهو لم يرحم أكثر من ثمانين مليون مواطن مصرى فكيف تطلبين منا أن نرحمه لن نرحمه فليرحمه الله

شمس العصارى يقول...

جايدا ازيك
" الاحرار يبكون شهدائهم ..... والعبيد يبكون جلاديهم " ........... مصطفى محمود

أضف تعليق

تصميم وتطوير - مدونة الاحرار - 2011.