السبت، يناير 15، 2011

أنترنت بلا فتنة ((دعوة للخير))


السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى الدعوة دى جأت لى من الاخ مانوووووووووو

صاحب مدونة

** تيييييت **

وده رابط المدونه

http://manoo20.blogspot.com/

وده طبعا تاج على رأسى

واشكر الاخ مانووو جدا على ثقته الغاليه

وطبعا قمت بنقل الموضوع كما طرحه



كنت كاتب بوست عن ما حدث فى تونس بس بصراحه بعد ما نزلته مسحته وقلت اعمل حاجه احلى من دا كله
حمله انترنت بلا فتنه يمكن الناس شافت الصوره بتاع الحمله عندى على المدونه
وكمان على الفيس بوك مش هتكلم كتير عنها لانى هحط الفيديوهات والصور وموقع الحمله ان شاء الله


طلب من كل المدونين


لكن اللى بدعيه لكل اصحابى واصدقائى هنا اننا نعمل بوست موحد ونسميه انترنت بلا فتنه ويكون فيه صور الحمله وفيدويهاتها
وندعى كل الناس تعمل كدا وكمان ندخل على الموقع ونسجل اشتراكنا فى الحمله او نبعت صورنا او نقول احنا عملنا ايه
كل واحد يعمل اللى يقدر عليه



ياكل مصرى بيخاف على ا لبلد بلاش ننسى بسرعه الفتنه واجب علينا كشباب نحاصرها واحنا فى البيت من غير ما ننزل الشارع ولا اى حاجه الناس اللى بتشير علىا لفيس والله بشوف حاجات هبله وادينا بنعت لبعض وبنقول تسليه ولكنها كوارث انا دعيت كل اصحابى وهزور مدوناتهم كلهم عشان اقولهم واتمنى اننا كلنا نعمل كدا احنا مش خسرانين حاجه كله واحنا قاعدين هنا على النت


تفاصيل الحمله


__ أولا موقع الحمله ومنه نقدر نعرف كل حاجه وكمان كل واحد يضغط انه شارك فى الحمله

http://amrkhaled.net/newsite/nofitna/



وأخيرا هى مبادره طيبه اتمنى كلنا كلنا نشارك فيها ومش هتخسرنا اى حاجه الا نشر بوست خاص للموضوع دا لان الجمله كلها تقوم على نشر وعى التصدى للفتنه واحنا لازم نكون اول ناس تدعوه للموضوع دا تحياتى واتمنى التجاوب من الجميع


شعار الحمله


فيديوهات الاعلان عن الحمله وهم مهمه جدا جدا

الاعلان الرسمى لحملة انترنت بلا فتنه







عمرو خالد (انترنت بلا فتنه)


14 التعليقات:

فاروق بن النيل يقول...

حايدا( عايدا) العزيزة الغالية...........
إنتى كده يابنتى بتضيعى وقتك عالفاضى
صدقينى هذا مثل ماينفخ فى النار
أتركى كل شيئ لأننا لو ناقشناه مرة أخرى حايطلعلنا بينا ألف شيطان وألف إبليس يحاول ينفخ فى الفتنة
أتركيها ستخمد من نفسها لأن المثل يقول فى هذه الحالة:
" إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من دهب "
إسمحيلى أنا بدون زعل ضد هذه الحملة دا رأيى ولا أفرضه على أحد شوفى اللى بيحصل دلوقتى وتابعيه بحب وشغف من شعب تونس حتى نصل إلى ماوصلوا إليه بلاش نبص للى فات وسيبى اللى حصل ننساه أحسن شكرا لكى

MaNoO يقول...

شكر عميييييييييق من كل قلبى للاخت جايدا لانها من اول الناس اللى لبت الطلب ويارب دايما كدا ودا شىء كنت متوقعه اصلا وربنا يوفقنا لعمل الخير جميعا
اسممحيلى هرد على الاخ فاروق ابن النيل
احترامى لرايك طبعا
لكن على فكره حضرتك مش فاهم الموضوع خالص
الموضوع احنا ضد فتنه النت ودى حاجه مش فاتت دى بتحصل كل يوم ويمكن حضرتك وحضرتى نكون من المشاركين فيها بدون اى قصد
كل دا مفاتش ولا ينفع ننساش وحضرتك قلت اذا كان الكلام م فضه فالسكوت من دهب دا اما يكون الانسان مفيش حاجه عنده فى الحياه يضيفها اما يكون بمعنى اصح انسان سلبى
انا هقولك الساكت عن الحق شيطان اخرس
وانا شايف ان فى ناس بتعمل شير على الفيس بوك مثلا لحاجات كتير وهيا مش عارفه مصدرها ومعظمها غلط يبقى دى فتنه يبقى دى حق يعنى مينفعش اسكت عليها
احترامى ليك ولرايك وهطلب من حضرتك حاجه
طبعا حريتك انك تبقى ضد الحمله بس فى نفس الوقت مش حريتك تقول اننا بنضيع وقت لاننا ناس مقتنعين بالى بنعلمه وعلى الاقل نتمنى منه الخير
تقبل رايى بصدر رحب واحرتمى ليك واختلاف الراى وارد فى مكان

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

عارفة كل الناس المحترمة
أساسا تحب حملة انترنت بلا فتنة
بل تعشق مبدأ حياة بلا فتنة
ولكنهم في ثقافتنا قلة
ولكن بالفعل حملة محترمة
وفقنا الله لما يحب ويرضى

احترامي لصاحب الحملة الأصلي وكل من دعى إليها
وخالص تحياتي لك

مصطفى سيف يقول...

السلام عليكم
المبادرة طيبة من الاستاذ عمرو خالد و احسن من بلاش بالرغم انها مش هتوصل للمطلوب منها ومش هتحد من اثار الفتنة الحملة دي انا شايف ان لها هدف واحد اننا نجيب صورة اتنين مليون واحد بيقولو انا ضد الارهاب انا ضد الفتنة ونوري الناس اللي برة يعني الحملة علشان نوصل صوتنا للناس اللي برة بس ونقول احنا معندناش حاجة
انا شايفها حملة دبلوماسية سياسية اكتر منها حملة اخلاقية واعذروني في كده بس زي مانا قلت احسن من بلاش
وانا اشتركت فيها علي فكرة بالرغم اني مش مقتنع اوي انها ممكن توصل لربع او لعشر اهدافها المعلنة من القضاء علي الفتنة في الانترنت
تحياتي وتقديري
وشكرا ليكم ولكل من شارك في هذه الحملة
وفي ميزان حسناتكم ان شاء الله

أم هريرة (lolocat) يقول...

السلام عليكم يا جايدا الحبيبة

طبعا انا من الناس اللى قلت الكلام ده قبل كده ان كتر الكلام على صفحات النت وتفنيدة واعادته كل شوية هتحصل فتنة
مش فى موضوع الاسكندرية بس لأ فى كل الواضيع
احنا شعب يعشق الكلام على الفاضى للأسف
كل الشعوب العربية حالها واحد .... تحب الكلام اكتر من الفعل

حملة طيبة واهدافها نبيلة يارب تأتى ثمارها ياااااااارب
بوركت غاليتى جزاك الله كل خير يا طيبة
تحياتى لك وتقديرى

هبة فاروق يقول...

دعوة جميلة ياعايدة مشكورة حبيبتى

المنشد أبو مجاهد الرنتيسي يقول...

بسم الله وبعد
بوركت على الطرح الطيب
أتمنى أن تنجح هذه الفكرة وتؤتي ثمارها
تقبلي مروري

خواطري مع الحياة يقول...

صباح الفل على ست الكل (عيوده)
صباح الخير على اختي الي دائما سباقه للخير (عيوده)
ان شاءالله تنجح الحمله وانا معك بكل شي تعمليه
ربنا يوفك يارب ويوفقنا معك
تقبلي مروري
سلامي لاجمل واطيب ااخت

محمد الجرايحى يقول...

نتمنى تحقيق ذلك
ونجد النت بلا فتن وتتحكم فيه العقول الرشيدة الواعية
جزاك الله خيراً

غير معرف يقول...

وجهة نظر أخرى وجدتها على النت !! :

http://www.youtube.com/watch?v=Z5_RetorLg8&feature=player_embedded

!!!!!!!!!!!!!

فاروق بن النيل يقول...

MaNoO
إسمحلى أن أرد على كلمتين فقط ( على فكرة حضرتك موش فاهم الموضوع خالص)
طيب لو موش فاهم فهمنى لأنى لست سلبيا كما قلت ولاأدعى فهم شيئ أكثر من غيرى ( الفتنة أشد من القتل ) وهى بمفهوم الإسلام الوقيعة بين فئتين بدون سبب ( إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على مافعلتم نادمين( كتر الكلام فى موضوع بيسبب آراء كثيرة منها المحبط ومنها المسيئ ومنها المستفز ومنها السلبى كما قلت لست ضد الحملة ولكنى أعلم أننا ننفخ فى النار ولا نطفئها ليس هناك فتنة بمعنى مفهوم الفتنة ولكن هناك من يشعل لظى الفتنة سواء بالشات أو بالفيس بووك أو بالمسينجر أو البلوجات وإذا إلتفتنا لهم وحاولنا أن نثنيهم أو حتى حاورناهم فنحن بلك نضيع وقتنا وسيظهر لنا مئات الآراء التى تدخلنا بشبكة عنكبوتية من الآراء ونصل إلى نفس نقطة البداية فهو تضييع للوقت ليس معنى أن عمرو خالد ( وعلى فكره أنامن مؤيديه)
أو غيره قاد الحملة فتعظيم سلام له وأنا مازلت أقول أن هناك أمورا الآن أهم من هذه فستخمد بإذن الله من نفسها وهذا رأيى لاألزم أحدا به

carmen يقول...

جزاك الله خيرا حبيبتي
تسلم ايدك

ماجد القاضي يقول...

السلام عليكم

أتمنى للفكرة التوفيق..
وجزاك الله خيرا على النقل الطيب والإيجابية في الأداء..

تحياتي أختي الكريمة.

Montana Master Of Love يقول...

جميل جدا جزاك الله كل خير

أضف تعليق

تصميم وتطوير - مدونة الاحرار - 2011.